Timeforklaringer


Gruppetrening har utviklet seg til å bli en av de mest populære treningsformene i dag. Samtidig som det er sosialt og gøy, er du under kyndig veiledning til enhver tid.

For oss er det viktig at alle gruppetimene er basert på prinsippet om treningseffekt og at dette gjenspeiler seg i våre valg av gruppetimer.

Vi tilbyr timer på alle nivåer innen kondisjons-, styrke- og stabilitetstrening.

Benytt vår timeforklaring under, og få et innblikk i de ulike timene vi tilbyr. Dersom du har spørsmål, ta gjerne kontakt med ditt nærmeste senter.

Grønn: Enkel og effektiv trening for deg som er helt ny

Gul: Middels timer for deg som er litt – til middels godt trent

Rosa: Koordinasjonstimer

RødEnkel, effektiv, men tøff trening

GråTimer for kropp og sjel

LillaTrening for barn og ungdom

Blå: Timer for deg som er godt voksen eller som har spesielle behov

 

Grønne timer

Det er enkel og effektiv trening for deg som er helt ny og gjerne vil ha en myk start. Lav til moderat kondisjons – og/eller styrketrening med helt enkel koreografi. På disse timene legger vi stor vekt på teknikk og alt foregår i rolig tempo. Disse timen passer også for godt voksne og våre Livea-medlemmer.

Spinn
Effektiv kondisjonstrening for deg som er nybegynner eller ønsker en lett treningsøkt. Her får du en god innføring i riktig teknikk og korrekt innstilling av sykkel. Les mer om Spinning-timene her!

Basic aerobic
Enkel, effektiv og morsom kondisjonstime. Passer for deg som aldri har vært med på aerobic tidligere.

Basic step
Vi kombinerer enkle trinnkombinasjoner med og uten step. Her blir det mye variasjon og god intensitet. En time som passer for alle.

Basic aerostep
Her får du en gøy og effektiv kondisjonsøkt. Timen består av enkel step- og aerobic-trening.

Mage/rygg
En effektiv styrkeøkt for mage og rygg. Her vil vi trene både de ytre og de indre/stabiliserende musklene. Timen legger opp til bruk av egen kroppsvekt på matte.

Basic styrke
Utholdene muskeltrening med vektstenger og manualer. Flerepetisjonstrening til fengende og motiverende musikk hvor du får styrket hele kroppen. Belastningen reguleres etter eget behov og fysisk form. Timen legger opp til god og trygg veiledning.

Corebar Vital™
Effektiv trening helt uten hopp og løp som kan passe alle. Her får du «full pakke»! Kondisjonstrening til energisk og glad musikk, balanse- og styrketrening med spesielt vekt på coremusklene, samt en avspenning til slutt, som forbedrer kroppens evne til å ta til seg treningen. Ettersom treningen ikke inneholder hopp og løp er den mer skånsom for knær og andre ledd. Svært viktig for mestringsevnen og ditt treningsresultat er den innledende teknikktreningen. For godt til svært godt trente egner denne timen seg godt som restitusjonstrening.

Gjennom hele timen brukes COREbaren™ - en vektet, bøyd treningsstang. Total tid 60 (55) min.
 

Basisball CenterCore
Denne timen har fokus på mobilitet, stabilitet og kontroll. Timen er bygd opp etter body & mind prinsipper. 


Bosu
En treningsform som benytter en såkalt halv ball med en hard og en myk flate. Dette gjør at man trener på et ustabilt underlag for å trene opp og styrke indre muskulatur og balanse.

 

Mage/rumpe/lår
En effektiv og variert styrketime med fokus på mage, rumpe, lår, men som også strammer opp hele kroppen. Det benyttes både manualer, vekt skiver og matte på timen.

 

 

Gule Timer

Gule timer er timer for deg som er middels godt trent og passer for de aller fleste. Timene vil ha gode teknikkforklaringer, samt flere alternativer for intensitet og koordinasjon.

Spinn
Spinn er kondisjons- og forbrenningstrening på sitt mest effektive med middels intensitet. Timen er delt opp i oppvarming, hoveddel og nedtrapping/uttøyning. Les mer om Spinning-timer her!

Step
Timen består hovedsakelig av basic trinn på step men med hyppigere kombinasjoner og god variasjon. Koordinasjonskravet er middels. Har man trent step tidligere vil man henge godt med. Med fengende musikk og gøy koreografi garanterer vi at treningseffekten er høy. Denne timen passer for de aller fleste og kan med fordel kombineres med styrketimer.

Zumba
Gøy, effektiv trening og latino-inspirert trening. Innholder daneseelementer fra dance-fitness med eksotiske rytmer som salsa, merengua, cumbia, reggaeton og flamenco/bellydance. Denne morsomme og energiske treningsformen passer for folk i alle aldre om du har danseerfaring eller ikke. Stegene og bevegelsene er lettlærte. Velkommen til en time med mye smil, latter, moves og danseglede. Les mer om Zumba-timer her!

Puls
Her brukes enkle kombinasjoner uten noe særlig hopp og løp og koreografi som i vanlig aerobic. Timen fokuserer på de gode gamle grunnstegene som alle kan henge med på og musikken hjelper deg til å yte litt ekstra. Denne timen passer for absolutt alle. Du kan selv styre intensiteten for å gjøre timen tyngre. Kan med fordel kombineres med styrketimer. Les mer om Puls-timer her!

Styrke med stang
Dette er en effektiv styrketime som tar for seg alle store muskelgrupper. Vi bruker vektstenger som hjelpemiddel og bruker tunge vekter med få repetisjoner. Denne timen passer for absolutt alle. Kan med fordel kombineres med kondisjonstimer.

Pump
Utholdene muskeltrening med vektstenger og manualer til fengende og motiverende musikk hvor du får styrket hele kroppen. Belastningen reguleres etter eget behov og fysiske form. Timene legger opp til god og trygg veiledning. Timene varierer i tid.

Corebar FIT™ 
FIT står for Functional Integration Training og er en inspirerende og genial time for deg som er moderat til godt trent. I tillegg til å inneholde kondisjonstrening etter intervallprinsippet, er det lagt ekstra fokus på mobilitet og funksjonell bevegelighet i kombinasjon med balanse-, core- og styrkeøvelser.« Full pakke!» her også men med en annen Corebar signatur vri. Svært viktig for mestringsevnen og ditt treningsresultat er den innledende teknikktreningen. Gjennom hele timen brukes COREbaren™, en vektet bøyd treningsstang. Total tid 60 (55) min.


TRX
TRX er et slyngetreningsystem hvor man forbedrer styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet ved hjelp av funksjonelle øvelser. Du bruker din egen kroppsvekt for å skape motstand mens du trener, og kan dermed justere vanskelighetsgraden uansett fysisk form.
 

Basisball Raw
Trening med medisinball. Styrke, kondisjon, hurtighet, balanse, stabilitet, mobilitet og koordinasjon i system. Time som passer alle, uavhengig av form og alder.

 

Rosa Timer

Rosa timer er danseinspirerte timer full av energi, fengende musikk, ulike trinnkombinasjoner og koordinasjon. Passer for deg som liker utfordrende kombinasjoner og en effektiv kondisjonsøkt med mye treningsglede.

Dance Aerobic
En danseinspirert aerobic- og dansetime med fengende musikk av ulike rytmer. En gøy time hvor du får danset deg i form.
 

Dance Step
En danseinspirert step-time med utfordrende trinn og kombinasjoner til fengende musikk.

 

Røde Timer

Røde timer er enkle, effektive og tøffe timer som passer for deg som er middels til godt trent. Timene legger opp til høy intensitet hvor du slipper å tenke for mye på trinn og koreografi. Det vil alltid finnes alternative teknikker, så har du begrensninger med for eksempel hopp og løp, kan du likevel delta på disse timene uten problem.
 

Spinn int
En effektiv spinntime med høy intensitet. Disse timene er lagt opp med systematiske arbeids – og hvileperioder. På disse timene anbefaler vi at du har prøvd spinning før.

FIT total
Økt oksygenopptak = økt fettforbrenning. Dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket ditt på. Forskning viser at hard intervalltrening med høy puls gir meget gode resultater. Dette er en time hvor en jobber vekselvis med hard kondisjonstrening og styrketrening.

FIT total m/step
Økt oksygenopptak = økt fettforbrenning og dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket ditt på. Forskning viser at hard intervalltrening med høy puls gir meget gode resultater. Dette er en time hvor en jobber vekselvis med hard kondisjonstrening på step og styrketrening.

X –Fitness
Forutsigbar time med alt du trenger av kondisjon og styrketrening. Utfordre deg selv med tyngre vekter, høyere intensitet og kjenn at kroppen jobber hardt. Din instruktør vil hele tiden inspirere, motivere og pushe deg til å komme i mål

Power Kick
En kampsport-inspirert time hvor vi bruker teknikker fra boksing og andre typer kampsport. Vi bruker puter, skjold og hansker og jobber med ulike slag- og sparkkombinasjoner. En time som garantert vil gi deg et KICK!

Puls
Enkel og effektiv kondisjonstrening på gulv for moderat til godt trente. Vi blander øvelser med og uten hopp. Her får du en effektiv og gøy treningsopplevelse. Kondisjonstrening med høy intensitet.
Les mer om Puls-timer her!

Corebar HIT™
HIT står for High Intensity Training og er den ultimate «ut av komfortsona» intervalltreningstimen for deg som er godt til svært godt trent. Timen varer i 30 min, og inneholder full pakke med kondisjon, styrke, balanse og bevegelighet med spesielt fokus på coremuskulaturen. Dette er et fyrverkeri av en time med høyt tempo og fengende musikk samtidig som den er enkel å følge. Gjennom hele timen brukes COREbaren™, en vektet bøyd treningsstang. 


Corebar Strong™
Corebar Strong™ er en 30 minutts ren Core & Styrke time. Denne tøffe, men lekne timen, er designet så du blir sterk fra innsiden og ut, med effektive øvelser som vil utfordre styrken, mobiliteten og stabiliteten i hele kroppen. Her får du ingen fancy trinn i takt med musikken, kun resultater! Gjennom timen brukes de tyngre barene, og den passer perfekt til menn.


Fitness Fønk
Kondisjon og styrketrening kombinert. Hele timen foregår med egen kroppsvekt.  Her involveres både puls + dans + styrke + balanse + mobilitet.


Basisball 4x4
Intensiv konidsjonstrening med medisinball (økt oksygenopptak). Trener kondisjon, hurtighet, balanse, stabilitet og mobilitet.


Basisball RIT
Basisball RIT (rope interval training) er en høyintensiv intervalltime (HIT) hvor man kombinerer Basisball med hoppetau. Timen er inspirert av Spartacus Workout, en treningstime fra de romerske gladiatorene. Intervalløkten vil trigge en ny opplevelse innenfor høyintensiv trening av basiselementer.

 

Tabata
Dette er høyintensitets intervall og styrketrening som øker både aerob og anaerob kapasitet. Hver tabata intervall består av 20 sek høyintensitets trening, for så å hvile i 10 sek. Dette blir repetert gjennom 8 runder, dvs. totalt 4 min. Vi tilbyr 30/45/60 min Tabata-timer.

 

 

Grå timer

Grå timer er timer for kropp og sjel der man kombinerer indre ro, pust, mental og fysisk trening. Dette er trening de fleste har godt av i en hektisk hverdag, men man må gjerne prøve noen ganger før man får et virkelig godt utbytte av treningen. God teknikk er viktig for et godt resultat.

Yoga
En dynamisk yogaform hvor vi har fokus på styrke, fleksibilitet, balanse, kroppskontroll og pust. Vi kombinerer tradisjonelle yogaøvelser og nyere øvelser. Yoga kan være en effektiv mental avkobling fra en stressende hverdag. Timen avsluttes med 10 minutter avspenning.
Les mer om Yoga-timer her!

Pilates
En effektiv treningsform som kombinerer bevegelse, pust og kroppsbevissthet. Pilatestrening former muskulaturen spesielt på områder som mage, rumpe og lår. Fokuset ligger på core-muskulatur. Pilates gir økt styrke og fleksibilitet,bedre holdning og kroppsforståelse.
Les mer om Pilates-timer her!
 

Lilla timer

Er dans og trening for barn og ungdom. Vi tilbyr ulike aldersgrupper: 6-8 år, 9-12 år og 13-15 år. Kursene går over ti ganger og hver leksjon varer i 45 min.

Dance 4 kidz 6-8 år
Gøye og morsomme dansesteg til kjente sanger, hvor også lek og trim er lagt inn i timen. Alt foregår i trygge omgivelser med utdannede og erfarne instruktører.

Dance 4 Kidz 9-12 år
En kul og artig dans/aerobic-time for de mellom 9 og 12 år. Her får barna oppleve og være del av en gruppe. Barna lærer seg en dansekoreografi som de øver på under hver leksjon.

Dance 4 Kidz 13-15 år
Morsom dansekoreografi med fengende rytmer som hip-hop, streetdance med flere . Passer for ungdom som ikke er gammel nok til å begynne på treningstudio men ønsker å danse og trene sammen med andre.

 

Blå timer

Passer for deg som er godt voksen eller har spesielle behov eller hensyn å ta. Det er aldri for sent å begynne å trene eller å ta vare på helsen og holde seg i form. Som godt voksen kunde hos oss er du i de beste hender hos våre erfarne instruktører. I tillegg til helsegevinst fra timene opplever mange deltagere på våre blå timer det sosiale miljøet timene legger opp til som givende og viktig.

Les mer om Seniortrening her!

Godt Voksen
Er en enkel time med god instruksjon i effektive og enkle øvelser. Denne timen trener hele kroppen på en enkel og morsom måte med aerobic, dans, spinn og lignende øvelser. Timen kan også inneholde en styrke- og balansedel hvor vi styrker kroppen med blant annet frie vekter, strikk og matteøvelser. Timen avsluttes med en avslappende uttøyning. Lav belastning på rygg og knær men med god intensitet.

Senior
Er en enkel time med god instruksjon i effektive og enkle øvelser. Timen er delt opp i oppvarming, generell bevegelse (balanse) og lett styrke trening med frie vekter, strikk og matter. Timen avsluttes med en avslappende uttøyning. Lav belastning på rygg og knær men med god intensitet.